Často kladené otázky (FAQ)
Zde se věnujeme aplikacím Elektronická přepážka (Portál ČPZP) a Zdraví v mobilu (mobilní aplikace ČPZP). Odpovědi na dotazy jiného typu hledejte na www.cpzp.cz .
Požadovaná odpověď se vám zobrazí kliknutím na patřičnou otázku.
Elektronická přepážka
Zdraví v mobilu
Jaké funkce E–přepážka nabízí pojištěncům?
E-přepážka nabízí řadu užitečných funkcí např.:
Osobní účet pojištěnce
Proplácení příspěvků z preventivních programů
Vyúčtování a přehled plateb OSVČ
Změna adresy a kontaktních údajů
Registrace a přehled čerpání v programu Bonus Plus
A mnoho dalších .
Zapomněl/a jsem přihlašovací jméno do E-přepážky. Poradíte mi, kde jej získám?
Informace Vám sdělí na kterékoliv pobočce ČPZP nebo můžete kontaktovat naší podporu E-přepážky pro pojištěnce na lince 261 387 460, v pracovní dny v době od 8:00 do 15:00.
Jak mohu požádat o oprávnění?
Požadujete-li přístup (oprávnění) do E-přepážky jen sám na sebe a máte chytrý mobilní telefon, pak využijte nejrychlejší metodu a nainstalujte si aplikaci Zdraví v mobilu, z menu „Pojištěnec“ zvolte funkci Registrace do E-přepážky, tato funkce Vás již dalším postupem provede. Bližší informace a také možnost registrovat se jiným způsobem najdete na portal.cpzp.cz/app/registrace-klienta/pojistenci/ .
Mohou službu E–přepážky ČPZP využívat také děti a rodinní příslušníci?
Ano. Je nutné požádat o přístup (oprávnění) na rodné číslo pojištěnce, který s námi chce v rámci E–přepážky komunikovat a je nutné prokázat jeho totožnost. O oprávnění na rodná čísla dětí můžete požádat v E-přepážce v sekci Servis/Přehled oprávnění . Poté Vám budou poštou zaslány aktivační kódy, které vložíte v záložce Servis/Aktivační kód .
Zásilka s aktivačními kódy bude doručena doporučenou poštou. Pozor, adresátem je vždy dítě – rodič se na poště musí prokázat rodným listem. Další možností je zřízení oprávnění přímo na pobočce ČPZP.
Obdobně je možno požádat i např. o oprávnění na manžela (rodiče atd.) – aktivační kód zašleme manželovi (rodičům atd.) a pokud Vám jej předá, můžete si oprávnění aktivovat.
Jak mohu požádat o vydání osobního výdajového účtu pojištěnce?
Výpis ze svého osobního výdajového účtu můžete získat elektronicky prostřednictvím naší E–přepážky ve funkci Pojištěnci/Osobní účet pojištěnce nebo prostřednictvím mobilní aplikace Zdraví v mobilu či na kterékoliv pobočce ČPZP. Požadavek můžete specifikovat písemně na email posta@cpzp.cz nebo telefonicky kontaktujte naše Informační centrum na lince 810 800 000 nebo 597 089 205. V žádosti uveďte Vaše jméno, číslo pojištěnce a aktuální adresu bydliště. Výpis poskytujeme zdarma.
Co všechno nabízí vaše mobilní aplikace Zdraví v Mobilu?
Naše mobilní aplikace toho umí opravdu hodně. Nejvíce využívané služby jsou proplácení preventivních programů bez nutnosti návštěvy pobočky ČPZP, zobrazení kartičky EHIC a informace o Vašem osobním účtu. Všechny funkce a možnosti instalace naleznete na cpzp.cz/aplikace/
Zapomněl/a jsem přihlašovací jméno do mobilní aplikace Zdraví v mobilu, poradíte mi, kde jej získám?
Informace Vám sdělí na naší podpoře Zdraví v mobilu - tel. číslo 261 387 460, v pracovní dny v době od 8:00 do 15:00 nebo emailové adrese zdravivmobilu@cpzp.cz
Změnil/a jsem telefonní číslo pro přihlášení do mobilní aplikace Zdraví v mobilu, poradíte mi, jak jej mohu aktualizovat?
Změnu telefonního čísla pro přihlášení do mobilní aplikace je možno nahlásit na lince podpory Zdraví v mobilu na telefonu 261 387 460 ve všední dny od 8:00 do 15:00 nebo emailem na adrese zdravivmobilu@cpzp.cz
Zapomněl/a jsem PIN pro přístup do mobilní aplikace Zdraví v mobilu – co mám dělat?
Pokud PIN zapomenete, je nutno znovu nastavit přihlašovací údaje. Postup: klikněte na ozubené kolečko v aplikaci – Nastavit přihlašovací údaje – Nastavit demo účet (tím se z aplikace odhlásíte) a poté opět zvolit v menu - Nastavit přihlašovací údaje – Potřebuji získat přihlašovací heslo (po zadání hesla budete vyzváni k zadání nového PINu).
Jak si mám do E-přepážky zavést nový certifikát, když platnost původního dosud nevypršela?
V případě, že certifikát máte od certifikační autority již vydaný nový certifikát, je
třeba se do E-přepážky nejprve přihlásit ještě platným původním certifikátem.
Následně (jako přihlášený uživatel) si vyberete sekci menu Servis a v rozbalovací liště
funkci „Přidání certifikátu“.
Stisknete Podepsat novým certifikátem a odeslat – zvolte nový certifikát. Zobrazí se informace, že nový certifikát byl přiřazen k danému kontu. Takto zavedený certifikát se následně propíše i do ostatních portálů v projektu Portál ZP.
Jak si mám do E-přepážky zavést nový certifikát, když platnost původního již vypršela?
V případě, že certifikát máte již obnovený u certifikační autority, je
třeba nám zaslat veřejnou část certifikátu, anebo mail digitálně podepsat novým certifikátem.
Veřejnou část získáte tak, že v prohlížeči Internet Explorer v položce Nástroje- Možnosti
internetu-Obsah-Certifikáty -Osobní vyberete nový certifikát a
kliknete na něj tak, aby byl označen (modře). Následně dáte Exportovat
-Další-Ne,neexportovat soukromý klíč -Další -vyberete kam soubor
chcete uložit a nazvete jej certifikát nový-Další -dokončit.
Zobrazí se informace o tom, že export certifikátu proběhl úspěšně.
Takto vyexportovaný soubor (s příponou .cer) zašlete v příloze emailu na adresu portal@cpzp.cz
Do emailu uveďte co nejvíce údajů o e-klientovi, kterému chcete nový (OBNOVENÝ) certifikát přidat
Nejlépe ID klienta, evidovanou emailovou adresu, dále IČO u ZAM, IČZ u PZS nebo ČÍSLO POJIŠTĚNCE (obvykle shodné s rodným číslem).
Administrátor E-přepážky Vám certifikát ručně zavede k Vašemu kontu a na email Vám odepíše, poté budete moci nově zavedený certifikát používat. Takto zavedený certifikát se následně propíše i do ostatních portálů v projektu Portál ZP.
Nastavení Internet Exploreru
Pro nastavení Internet Exploreru doporučujeme stáhnout a spustit automatický instalátor Portálu z adresy http://www.portalzp.cz/download/Konfigurace_Portal_ZP.exe , který automaticky provede všechna potřebná nastavení uvedená níže.
Pokud nemůžete instalátor spustit nebo máte jakékoliv problémy s prohlížečem (Internet Explorer) nebo s přihlašováním, či podepisováním dat, zkontrolujte si, zda máte nastaveno toto:
1. Důvěryhodné servery
Zařaďte server vždy mezi důvěryhodné servery. Například v IE zvolte nabídku menu Nástroje - Možnosti Internetu a zde kartu Zabezpečení. Zvolte Důvěryhodné servery a po stisknutí tlačítka Servery zkontrolujte, zda je server https://portal.cpzp.cz v seznamu. Pokud je seznam prázdný nebo server https://portal.cpzp.cz chybí , server přidejte.
2. Kořenové certifikáty I.CA
Podepisovací ActiveXX komponenta je podepsána certifikátem, který vydala certifikační autorita I.CA . Nicméně Váš Internet Explorer tuto certifikační autoritu nemusí znát, a pak tedy odmítne uznat její certifikát (respektive podpis vytvořený tímto certifikátem), potažmo odmítá uznat tuto komponentu za bezpečnou.
V takovém případě je nutno Váš počítač "seznámit" s I.CA , což provedete instalací tzv. kořenových certifikátů I.CA odsud (starší certifikáty) a odsud (SHA 2) .
Poznámka:
Pokud nevíte který kořenový certifikát nainstalovat, klidně nainstalujte všechny platné certifikáty (vyjma testovací a časové autority - ty jsou pro náš účel nepodstatné).
3. Nastavení ActiveX v IE
Výchozí nastavení Internet Exploreru umožňuje bezproblémovou práci s e-přepážkou. Nicméně pokud máte nastavení Internet Exploreru z jakéhokoliv důvodu rozhozené, zkontrolujte si, zda v něm máte povoleno stahování a spouštění bezpečných ActiveX prvků (Menu "Nástroje - Možnosti Internetu"; karta "Zabezpečení"; vyberte "Důvěryhodné servery"; tlačítko "Vlastní úroveň"; Sekce "Ovládací prvky ActiveX a moduly plug-in"):
Inicializovat a skriptovat ovládací prvky ActiveX, které nejsou označeny jako bezpečné: Zakázat
Skriptovat ovládací prvky ActiveX označené jako bezpečné: Povolit
Spouštět ovládací prvky ActiveX a moduly plug-in: Povolit
Stahovat nepodepsané ovládací prvky ActiveX: Zakázat
Stahovat podepsané ovládací prvky ActiveX: Dotázat se
Pozor, po změně některých nastavení může být vyžadováno restartovat Internet Explorer!
Poznámka:
Okna zavíráme tlačítky OK nebo Zavřít.
4. Vypnutí chráněného režimu
Pokud používáte MS Internet Explorer verze 9, pak zóna důvěryhodných serverů nesmí mít zapnutý chráněný režim, tzn. toto zaškrtávací pole v zóně důvěryhodných serverů nesmí být zaškrtnuté:
Chybové hlášení Chyba 14
V případě, že se při používání funkcí v e-přepážce zobrazí hláška Chyba 14: Nebylo možné otevřít soubor, postupujte prosím následovně:
Problém:
Místo dialogového okna pro podpis souboru se zobrazí zpráva Chyba 14: Nebylo možné otevřít soubor.
Řešení:
V Internet Exploreru zvolte nabídku menu Nástroje - Možnosti Internetu a zde kartu Zabezpečení. Stiskněte tlačítko Obnovit výchozí úroveň všech zón.
Pokud to nepomůže, zkontrolujte si přímo volbu, která se tohoto chování týká:
V Internet Exploreru zvolte nabídku menu Nástroje - Možnosti Internetu a zde kartu Zabezpečení a sekci "Důvěryhodné servery".
Stiskněte tlačítko Vlastní úroveň, vyhledejte sekci Různé a v ní volbu Při odesílání souborů na server zahrnout cestu místního adresáře: musí zde být nastaveno Povolit.
Dalším krokem v MS Internet Exploreru zvolte nabídku menu "Nástroje - Možnosti Internetu" a zde kartu "Zabezpečení". Zvolíme "Důvěryhodné servery" a provedeme kontrolu: Stiskneme tlačítko "Servery". Pokud je seznam prázdný nebo server "https://portal.cpzp.cz" chybí v seznamu, server přidáme.
Poznámka:
Okna zavíráme tlačítky OK nebo Zavřít.
CHYBA: Počet zaměstnanců na Přehledu o platbě pojistného se liší od počtu, který eviduje ČPZP
Doporučujeme provést kontrolu evidence Vašich zaměstnanců proti Seznamu zaměstnanců evidovaných ČPZP, který si vyžádáte ve funkci Žádost o seznam zaměstnanců . Případné opravy či změny nám, prosím, oznamte prostřednictvím funkce Hromadné oznámení zaměstnavatele . V případě jakýchkoliv nejasností nás můžete kontaktovat prostřednictvím našeho infocentra (tel. 810 800 000).
Máte jiný problém?
Výše uvedená řešení pokrývají nejčastější problémy s e-přepážkou. Řešení dalších problémů najdete v Často opakovaných dotazech na stránkách Portálu ZP
Pomoc při problémech s Elektronickou přepážkou (Portálem ČPZP)
S elektronickou komunikací Vám rádi pomůžeme.
Kontaktujte nás prosím na emailové adrese portal@cpzp.cz
Pro tel. kontakt využijte v pracovní dny v době od 8:00 do 15:00 tyto kontakty:
Pomoc s E-přepážkou pro pojištěnce
261 387 460
Filip Růžička
Pomoc s E-přepážkou pro zaměstnavatele
261 387 119
Štefan Fides
Pomoc s E-přepážkou pro poskytovatele zdr. služeb
261 387 932
Michal Steiger